Kodeks nauczyciela

Sześć podstawowych zasad właściwego nauczania
  1. WŁAŚCIWA ATMOSFERA
    • Odpowiednie urządzenie sali.
    • Dobry nastrój nauczyciela i ucznia.
    • Afirmowanie, skupianie, ukierunkowanie uwagi.
    • Ustalenie oczekiwanych rezultatów i celu: "Co z tego mi się przyda?"
    • Wizualizacja celów.
    • Traktowanie błędów jako informacji zwrotnej.
    • Przygotowanie plansz peryferyjnych.
  2. WŁAŚCIWY SPOSÓB PREZENTACJI
    • Stworzenie ogólnego obrazu danej dziedziny, również dzięki rozmaitym wycieczkom.
    • Dostosowanie wykładu do różnych stylów uczenia się i wszystkich rodzajów inteligencji.
    • Rysowanie, tworzenie Map Skojarzeń, wizualizacja.
    • Aktywne i bierne koncerty muzyczne.
  3. PRZEMYŚL TO
    • Twórcze myślenie.
    • Myślenie krytyczne - rozumowanie, analizowanie, refleksja.
    • Twórcze rozwiązywanie problemów.
    • Zaawansowane techniki zapamiętywania pomagające przechowywać informacje w pamięci długotrwałej.
    • Myślenie o myśleniu.
  4. AKTYWIZACJA DOSTĘPU DO PRZECHOWYWANIA W PAMIĘCI DŁUGOTRWAŁEJ
    • Używaj ich i ćwicz.
    • Stosuj gry i skecze, prowadź dyskusje i zabawy z uwzględnieniem wszystkich stylów uczenia się i rodzajów inteligencji.
  5. STOSUJ NOWO NABYTĄ WIEDZĘ
    • Stosuj ją poza szkołą.
    • Wykonuj to, czego się nauczyłeś.
    • Zamień uczniów na nauczycieli.
    • Połącz nowe wiadomości z tym, co już wiesz.
  6. POWTARZAJ, OCENIAJ, ŚWIĘTUJ
    • Zdaję sobie z tego, sprawę, co wiem
    • Ocena własna, rówieśników, instruktora.
    • Ciągłe powtarzanie.

Źródło: Gordon Dryden, Jeanette Vos; Rewolucja w uczeniu